Vi äter allt mer kyckling i Sverige

Kyckling är gott. Tydligen är det fler än vi på La Belle de France som tycker det. Vi svenskar äter mer kyckling än någonsin. Under chicken-dinner2014 ökade vi vår kycklingkonsumtion med hela 13 % och till 2020 beräknas kycklingen gå om grisen som det mest konsumerande köttslaget i världen (källa: food supply). Men kanske är det inte så konstigt, kyckling är lätt att tillaga och variera, har ett magert kött och det är få som inte tycker om det. Dessutom är kyckling förhållandevis billigt, även om du köper en mer exklusiv kyckling som fått varit frigående och levt ett bra liv så kostar det dig ändå betydligt mindre än att köpa en kött eller fiskbit som är av okej kvalitet.

Även om trenden nu börjar vända har vi i Sverige sett kyckling som lite av en budgetråvara. Inget man Birdlandbjuder gästerna på eller serverar till lördagsmiddagen. I Tokyo, matens mecka enligt många, har man en helt annan syn på kyckling. Visst är det en dussinvara som finns att köpa för endast några kronor på den enklare izakayan i kvarteret men det finns även krogar som specialiserar sig på kyckling. Birdland är en av dessa krogar som dessutom är belönad med en stjärna i Guide Michelin. På Birdland äter man kyckling på längden och tvären, det är nämligen den enda som serveras.

 

Det är oklart om killarna bakom nyöppnade Bird på Regeringsgatan i Stockholm har inspireras av Birdland eller inte. Konceptet är dock det samma. Här serveras streetfood gjord på fjäderfän medan man sörplar i sig franska bubblor och trendig öl.

 

En annan nykomling på temat kyckling är Kycklingbar på Scheelegatan i Stockholm. Här har man anammat den traditionellt franska tillagningsprincipen av kyckling nämligen rotisserigrillning. Vi på La Belle de France har ännu inte haft möjlighet att besöka dessa nykläckta krogar ännu men vi är verkligen glada över att se att intresset för kyckling ökar och så även utbudet, både på krogsidan men även i butikernas kyldiskar. Tack vare internet börjar dessutom allt fler få upp ögonen för kycklingindustrins baksidor och ifrågasätter vad man egentligen får när man betalar nedåt 70 kr/kg för kycklingfilé. För även om ett djur föds upp med syfte om att bli mat för oss människor så anser i alla fall vi att även det djuret har rätt till ett bra och värdigt liv under tiden det lever. Att massproducera kycklingar som växer mer än 50 gram per dag och lever ett helt liv på 30 dagar är inget vi vill förknippas med, därför kommer vi aldrig kunna tävla med de stora varumärkena när det kommer till priset, men däremot kan vi sova gott om natten väl medvetna om att våra uppfödare i Frankrike är lika engagerade som vi i frågan om att ge La Belle de France kycklingarna ett bra liv.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.